Specialiști vs politicieni. Cine stabilește împărțirea banilor publici pentru evenimente culturale, în Timișoara
O interesantă dezbatere a avut loc, marți seara, în ședința Consiliului Local Timișoara. Cine stabilește împărțirea banilor publici pentru organizarea evenimentelor culturale? Specialiștii? Politicienii?
De ce e important: În fiecare an, milioane de lei pleacă din vistieriile autorităților locale și județene pentru susținerea unor evenimente culturale organizate de asociații, fundații și chiar firme private.
În trecut, aceste fonduri, la Timișoara, erau date de Casa de Cultură, cu aprobarea consilierilor locali pe niște criterii doar de ei știute. Acest lucru a dus la un fenomen interesant în care politicul era dependent de anumite „chermeze culturale”, iar actorii culturali dependenți de banii acordați politic.
Pentru că procesul era unul netransparent, primăria putea oricând opri finanțarea unor evenimente culturale, indiferent de anvergura lor. Așa au murit, la Timișoara, festivaluri de renume, cum ar fi Revolution, după ce a rămas, fără nicio explicație, fără finanțare publică, dar și fără fondurile aprobate în Consiliul Local.
În prezent, de împărțirea bugetului pentru susținerea evenimentelor culturale se ocupă Centrul de Proiecte al Municipiului Timișoara. Însă nici el direct.
Procesul are mai mulți pași și începe cu un apel național pentru desemnarea experților care vor juriza proiectele culturale depuse de asociații, fundații și companii din domeniu. Se formează, astfel, mai multe jurii cu experți din domenii diverse, de la artele vizuale, la cele de spectacol.
Apoi se lansează apelurile de proiecte, concomitent cu sesiuni de informare și consultanță pentru cei care nu au mai traversat acest proces și nu știu cum se scrie un proiect. Detalii despre apeluri și pașii care trebuie parcurși găsiți pe centruldeproiecte.ro
În detaliu: Ajungem astfel în prezent, la ultima ședință a Consiliului Local, unde a fost discutat Regulamentul de organizare a Centrului de Proiecte al Municipiului Timișoara. La fel ca la înființarea centrului, în 2021, consilierii liberali, în frunte cu fostul viceprimar Dan Diaconu, au încercat să treacă un amendament interesant. Dacă ar fi trecut, ar fi obligat Centrul de Proiecte să vină în fața consilierilor locali pentru aprobarea listei câștigătorilor de apeluri pentru proiecte culturale, câștigători care, reamintim, au fost deja desemnați de un juriu independent de experți.
Directoarea Centrului de Proiecte, Alexandra Rigler, i-a atras atenția lui Diaconu, care în prezent este și consilier personal al președintelui CJ Timiș, Alin Nica, că acest pas suplimentar este redundant și nu are niciun sens, atât timp cât proiectele au fost deja declarate câștigătoare de un juriu de experți.
La rândul lui, viceprimarul Ruben Lațcău i-a atras atenția lui Diaconu că aprobarea unui astfel de amendament ar fi însemnat revenirea la modalitatea de împărțire a banilor dinainte de 2021, modalitate care se mai regăsește și în prezent la Consiliul Județean Timiș.
Acolo, deși apelurile pentru depunerea proiectelor culturale nu au început încă, Alin Nica a desemnat deja câștigătorii și chiar s-a mândrit public cu asta.
„Vom sprijini in continuare marile festivaluri, JazzX, Festivalul de Opera si Opereta, FilTM, Codru, Flight Festival, Magnetic Festival, toate aceste festivaluri care au avut succes la public, le vom continua pe toate”, a declarat Nica pentru Opinia Timișoarei.
În discuție a intervenit și viceprimarul PNL Cosmin Tabără, care practic l-a contrazis pe colegul său Dan Diaconu, spunând că este de acord cu principiul transparenței pentru desemnarea proiectelor culturale câștigătoare, doar că acesta ar trebui aplicat și la societățile primăriei.
În final, Diaconu a jucat cartea sperietorii, susținând că auditorii Curții de Conturi ar fi cerut ca și Consiliul Local să aprobe proiectele culturale câștigătoare. El a fost, însă, contrazis de Rigler, care i-a explicat că singura modificare cerută de cei de la Curtea de Conturi viza informarea (!) consilierilor locali la finalul anului, lucru care s-a și întâmplat în 2023, aceștia primind un raport complet al proiectelor susținute din bani publici.
Amendamentul lui Diaconu a căzut la vot, cu doar 5 voturi „pentru”, printre care, în mod curios și cel al lui Tabără. Proiectul în ansamblul său, deci fără modificarea cerută de Diaconu, a trecut, inclusiv cu votul viceprimarului Tabără.
Rămâne însă deschisă dezbaterea privind modalitatea de împărțire a banilor publici pentru susținerea unor proiecte și evenimente culturale. Cum e mai bine? Să fie împărțite pe criterii politice sau politicul să fie dat la o parte și specialiștii să desemneze câștigătorii?